V tomto článku:
3 min.
Džíny jsou uniformou nonkonformistů, symbolem USA a součástí šatníku rockových hvězd i politiků – jsou bezpochyby jednou z největších ikon módy. Džíny, které vytvořila společnost Levi Strauss & Co, se staly symbolem svobody, nezávislosti a sebevyjádření. Ale to není všechno! Přečtěte si tento článek a zjistěte 5 nejzajímavějších faktů o značce Levi’s®!
Věděli jste, že se ročně vyrobí více než 6 miliard párů džínů? A poměrně hodně z nich nese logo značky Levi’s®. Není divu – jsou pohodlné, odolné a dokonale padnou každé postavě. Kalhoty jako ze snu? Rozhodně! Podívejte se na další výhody ikonických levisek a vyrazte na nákupy dalšího páru!
Kdysi dávno v Americe – počátky značky Levi’s®: pracovní kalhoty
Historie značky Levi’s® sahá až do poloviny 19. století. Tehdy si Levi Strauss, německý přistěhovalec židovského původu, otevřel v San Francisku zásobovací firmu. Zpočátku prodával oblečení, lůžkoviny a další nezbytné potřeby. Jeho sortiment zahrnoval také džínovinu, odolný materiál, který byl ideální do drsných podmínek. Používal ho mimo jiné lotyšský krejčí Jacob Davis, který se specializoval na pracovní oděvy. Poměrně brzy si všiml, že kalhoty, které nosili horníci, nevydržely zkoušku časem. Aby tento problém vyřešil, rozhodl se použít měděné nýty ke zpevnění míst, která byla nejvíce náchylná k poškození.
Toto inovativní řešení bylo třeba patentovat, na což bohužel Davis neměl finanční možnosti. Neztrácel však naději a požádal o pomoc Leviho Strausse, který se rozhodl zaplatit patentovou přihlášku výměnou za zisky z prodeje nýtovaných párů kalhot. Uzavřeli tím neformální partnerství, které znamenalo počátek společnosti Levi Strauss & Co.
Ikonický model Levi’s® 501®: nosili ho horníci i zlatokopové
Zpočátku se společnost zaměřovala na výrobu odolných pracovních oděvů z bavlněného plátna pro zlatokopy, horníky a farmáře. Zajímavé je, že první kalhoty se nenazývaly džíny, ale waist-overall, protože se nosily přes jiné každodenní kalhoty. Vyznačovaly se několika prvky – vzadu měly přezku, kapsu na hodinky a knoflíky, ke kterým se daly připevnit šle. Byly pevné, odolné a dlouho vydržely, takže si je rychle oblíbila dělnická třída.
Rovná nohavice, rozepínání na knoflíky, nadprůměrná odolnost proti vytahání a prodření – tak lze ve zkratce popsat klasický model džínů Levi’s®, tedy Levi’s® 501®. Prototyp ikonických kalhot se zrodil v roce 1873 a navzdory mnoha změnám stále zůstává nepostradatelnou součástí pánského i dámského šatníku. Máte je také ve svém šatníku? Pokud ne, prohlédněte si modely dostupné na modivo.cz a pořiďte si nejslavnější džíny na světě!
Podívejte se také na >>> Módní džíny 2024: prohlédněte si oblíbené modely it-girls
Marilyn Monroe nosila levisky: džíny Levi’s® jako ikona popkultury
V následujících desetiletích vládly Levi’s® 501® džínovému světu a staly se modelem, který si oblíbili všichni od továrních dělníků přes celebrity až po americké prezidenty. Obzvláště silně byly spojeny s filmovým a hudebním průmyslem. Začalo to ve 30. letech 20. století hollywoodskými westerny s kovboji oblečenými v džínách. Tehdy modré kalhoty vstoupily do masové kultury a staly se symbolem Divokého západu, rebelie a nezávislosti. V padesátých letech jejich status zpečetili Marlon Brando, James Dean a Elvis Presley. A neměli bychom zapomenout ani na Marilyn Monroe, která nejenže proslavila Levi’s® 501® mezi ženami, ale také ukázala, že džíny mohou být stejně stylové a ženské jako šaty.
Styl summer of love, hraní rocku, punková revoluce a grungeová verze Kurta Cobaina – současné reklamní kampaně často čerpají z bohaté historie značky a zahajují spolupráci s umělci, hudebníky a influencery. Mezi ambasadory značky patří mimo jiné Justin Timberlake, Alicia Keys, Hailey Bieber a Jaden Smith. Díky výběru hvězd reprezentujících různé generace, národnosti a styly zůstává značka Levi’s® neustále v centru popkulturního světa a pánské i dámské oblečení Levi’s® zůstává předmětem touhy.
Odkud se vzala červená nášivka v leviskách?
Obliba značky rostla každým rokem. Bohužel se na trhu začaly objevovat padělky, které se originálu Levi’s® nevyrovnaly ani kvalitou, ani zpracováním. Aby se tomu zabránilo, začala se v roce 1936 na pravou kapsu kalhot našívat malá červená visačka s logem společnosti (společnost ji nazývá red tag). O sedm let později se na zadních kapsách objevilo dvojité obloukové prošívání, které připomínalo obrys letícího ptáka. A nesmíme zapomenout ani na logo značky, zobrazující dva koně táhnoucí džíny v opačných směrech. Všechny tyto prvky lze dodnes nalézt na džínách společnosti Levi Strauss & Co.
Od konce 50. let začala společnost vyvážet své výrobky do Evropy a rychle se stala jedničkou mezi výrobci džínového oblečení. Dnes má společnost Levi Strauss & Co více než 500 obchodů ve 110 zemích na 6 kontinentech. Značka se neustále rozvíjí i z hlediska sortimentu – pravidelně uvádí na trh nové produktové řady, včetně pánských oděvů a doplňků Levi’s®, dámských kabelek a obuvi. Díky tomu si každý může najít něco pro sebe.
Levi’s® a ekologie a lidská práva
Kromě vytváření trendů se společnost Levi’s® podílí na aktivitách udržitelného rozvoje. Společnost zavedla řadu iniciativ, které mají skutečný dopad na životní prostředí, jako je technologie WATER<LESS™, která snižuje spotřebu vody při výrobě džínů o 96 %, nebo kolekce WASTE<LESS™, která využívá recyklované PET obaly. Největší kuriozitou je však způsob zateplení sídla značky, protože k tomu bylo využito právě džínoviny. Jak je vidět, ekologie se dokonale snoubí s inovacemi a extravagancí.
Společnost Levi’s® také podporuje sociální akce proti etnické, náboženské a sexuální diskriminaci. Byla také první velkou společností, která se zabývala problematikou HIV a AIDS mezi zaměstnanci a jejich rodinami. Kromě toho je aktivní v oblastech souvisejících s dodržováním práv zaměstnanců a odstraňováním rozdílů ve mzdách.
Empatie, originalita, poctivost a odvaha jsou pilíře, na kterých společnost Levi Strauss & Co. staví svůj úspěch. Není to dobrý důvod, aby se stala vaší oblíbenou oděvní značkou?
Hlavní fotografie: Photo by Christian Vierig/Getty Images